Β’ Στάδιο Διαδικασίας Εγγραφής Στοιχείων ΑΠΚ στο Εθνικό Ευρετήριο | 2019

Ανάρτηση Δηλώσεων Πρόθεσης Υποβολής

Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη διαδικασία υποβολής προτάσεων για την εγγραφή στοιχείων άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας (περίοδος 2019), δημοσιεύονται οι Δηλώσεις Πρόθεσης Υποβολής Δελτίου Στοιχείου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς που κατατέθηκαν στη ΔΙΝΕΠΟΚ (λόγω τεχνικού προβλήματος του εξυπηρετητή της ΔΙΝΕΠΟΚ δεχτήκαμε φακέλους που υποβλήθηκαν και το διάστημα 15 με 18 Φεβρουαρίου 2019) και συνάδουν με το πνεύμα που διέπει τη Σύμβαση για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO, 2003) και την εφαρμογή της στη χώρα μας.

Από τις 34 (τριάντα τέσσερις) δηλώσεις πρόθεσης υποβολής που υποβλήθηκαν οι 29 (είκοσι εννέα), οι οποίες και δημοσιεύονται ακολούθως, προκρίνονται στο δεύτερο στάδιο, εκείνο της δημόσιας διαβούλευσης και της επεξεργασίας εκ μέρους των ενδιαφερομένων φορέων του Δελτίου Στοιχείου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Τονίζεται ότι: α) Η σύντομη περιγραφή των στοιχείων άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς έχει γίνει από τους συντάκτες των προτάσεων και δεν απηχεί απαραίτητα τις απόψεις της ΔΙΝΕΠΟΚ ή της Εθνικής Επιστημονικής Επιτροπής για την Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιάβ) Η πρόκριση στο δεύτερο στάδιο της διαδικασίας δεν συνεπάγεται και την εγγγραφή του στοιχείου στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας. γ) Προκειμένου να εγγραφεί ένα από τα προτεινόμενα στοιχεία άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς στο Εθνικό Ευρετήριo Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η αποδεδειγμένη ενήμερη συναίνεση και η ενεργός συμμετοχή των ίδιων των φορέων της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς (κοινοτήτων, φορέων, προσωπων κ.ά.). δ) Η τελική απόφαση για εγγραφή ή μη ενός στοιχείου άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας λαμβάνεται κατόπιν τεκμηριωμένης εισήγησης της ΔΙΝΕΠΟΚ, την οποία συνδράμει στο έργο της η Εθνική Επιστημονική Επιτροπή για την εφαρμογή της Σύμβασης για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.


1. Κύκλες (παραδοσιακός κυκλικός χορός) 

Ταυτότητα Φορέα:
Τοπική Κοινότητα Βαπτιστού, Τοπική Κοινότητα Χουλιαράδων, Αδελφότητα Βαπτιστού, Αδελφότητα Χουλιαράδων, Χορευτικός Όμιλος Χουλιαράδων

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Ιωάννης Λάμπρος, Εκπρόσωπος Τοπικής Κοινότητας Βαπτιστού Δήμου Βορείων Τζουμέρκων Νομού Ιωαννίνων
Ε-mail: giannilamp@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή:
Ο καγκελωτός αυτός χορός χορεύεται και τραγουδιέται χωρίς τη συνοδεία οργάνων, ξεκινώντας το τραγούδι οι άνδρες κι επαναλαμβάνοντάς το (αντιφωνώντας το) οι γυναίκες.
Χορεύεται στα δύο, μία μέσα μία έξω, αρχίζει με το πέσιμο του ηλίου και κρατά μέχρι να πέσει το πρώτο καλό σούρουπο.
Μπροστάρης (πρωτοχορευτής) του χορού είναι πάντοτε ο παπάς του χωριού!

2. Το πανηγύρι της Άγια Αγάθης στο Αιτωλικό

Ταυτότητα Φορέα:
ΦΑΟΣ ΜΚΟ Πολιτισμού

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Κωνσταντίνα Καρτέρη, Πρόεδρος και Υπ. Επικοινωνίας ΜΚΟ ΦΑΟΣ, Πτυχιούχος Ελληνικού Πολιτισμού και Μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων
Ε-mail: dinakarteri@hotmail.com

Σύντομη Περιγραφή:
Εθνικοθρησκευτικό πανηγύρι της απελευθέρωσης του Αιτωλικού από τους Τούρκους, στηριζόμενο σε ιστορικά γεγονότα. Ανδροκρατούμενο, πενθήμερης διάρκειας με ολονύχτια γλέντια και καθημερινές εκδηλώσεις αναπαραστατικού χαρακτήρα της επανάστασης του 1821. Στις 23 Αυγούστου Αρματωμένοι και καβαλαραίοι παρελαύνουν σε Αιτωλικό και Σταμνά και καταλήγουν σε ολονύκτιο γλέντι με συνοδεία γύφτων οργανοπαιχτών


3. Πορσάνικο Μαχαίρι Λευκάδος

Ταυτότητα Φορέα:
Περίπου 30 μαχαιροποιοί απ΄όλο το νησί, οι οποίοι πρόεκυψαν κατόπιν εκπαίδευσης τα τελευταία χρόνια.

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Σκλαβενίτης Σπύρος, Καθηγητής Φ.Α. – Λαογράφος
E-mail: mairiaravani@yahoo.gr

Σύντομη Περιγραφή: 
Ιδιαίτερη τεχνοτροπία μαχαιροποιίας που αναπτύχθηκε από τους Ενετούς 1684-1789 στο νησί της Λευκάδας. Η παράδοση από τον κατασκευαστή στον πελάτη συνοδευόταν από το κόψιμο μιας πρόγκας ως εγγύηση με ένα χτύπημα. Σφυρηλάτημα και κέντημα σε τέλεια εναρμόνιση φινέτσας και ποιότητας.


4. Οι άγραφοι θεσμοί και τα εθιμικά γνωρίσματα της κοινωνίας των βοσκών του Ψηλορείτη

Ταυτότητα Φορέα: 

Φορείς του στοιχείου αποτελούν οι βοσκοί και κτηνοτρόφοι του ορεινού όγκου του Ψηλορείτη με τις οικογένειές τους, οργανωμένοι σε συνεταιρισμούς και μη, καθώς και η ευρύτερη τοπική κοινωνία της περιοχής.

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
– Καλομοίρης Γεώργιος, Αρχαιολόγος – Πολιτιστικός Διαχειριστής, Πρόεδρος Androidus Project Tank ΑΜΚΕ Πολιτιστικής Διαχείρισης 
E-mail: kalomoiris.g@gmail.com

–  Γεροντή Μαρίνα, Σύμβουλος Επικοινωνίας – Πολιτιστικός Διαχειριστής, μέλος Androidus Project Tank ΑΜΚΕ Πολιτιστικής Διαχείρισης 
E-mail: gerontimarina@hotmail.com

 Σύντομη Περιγραφή: 
Στο ψηλότερο βουνό της Κρήτης, μια σειρά από παράγοντες οδήγησε σε μια αδιάκοπη, μέσα στις χιλιετίες, ενεργή ανθρώπινη παρουσία και διαχείριση, με τον βοσκό ακόμα και σήμερα να συγκεντρώνει ένα πολιτιστικό συνοθύλευμα από δοξασίες, τελετουργίες, τεχνικές που δημιουργούν το άγραφο θεσμικό πλαίσιο οργάνωσης της ιδιότυπης συντεχνίας των βοσκών του Ψηλορείτη. Η βοσκική ζωή και η ποιμενική φυσιογνωμία του Ψηλορείτη, έβάλε τις τάσεις για την διαμόρφωση της οικονομικής δομής, του κοινωνικού ιστού καθώς και της πολιτισμικής ταυτότητας των κοινοτήτων που περιβάλλουν τον Ψηλορείτη (μελέτη περίπτωσης Ανώγεια Ρεθύμνου).


5. Φακές Εγκλουβής Λευκάδας

Ταυτότητα Φορέα:
Κοινότητα Εγκλουβής Λευκάδας
Πολιτιστικός Σύλλογος Εγκλουβής, e-mail: politistikos.egklouvi@gmail.com
Σύλλογος Απανταχού Εγκλουβησιανών, Ο Προφήτης Ηλίας

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Δημήτρης, Μίμης Κούρτης, Συγγραφέας
Ε-mail: dimitriskourtis.mimis@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή:
Σε υψόμετρο 730 μέτρων βρίσκεται το πιο όρεινο χωριό της Λευκάδας, η Εγκλουβή. Εκατό μέτρα ψηλότερα, στο γραφικό οροπέδιο του Αγίου Δονάτου // Βουνί // καλλιεργούνται οι φημισμένες φακές Εγκλουβής. Μοναδική την κάνει το πλούσιο υπέδαφος που φύεται, το οποίο υπερτερεί των άλλων σε ιχνοστοιχεία, κάλιο, σίδηρο κλπ. Δείγμα της, φυλάσσεται στον ΟΗΕ και στη Συρία στο Δ.Κ.Ε. για ξηρές Περιοχές ICARDA.


6. Kεραμική Κουρτζή

Ταυτότητα Φορέα:
Ηλίας Κουρτζής, Ελπίδα Κουρτζή
www.kourtzisartpottery.gr

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
– Ελπίδα Κουρτζή, Κεραμίστρια
E-mail: elpidaki@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή:
Η Κεραμική Κουρτζή ιδρύθηκε από τον Παναγιώτη Κουρτζή στην Αγιάσο της Λέσβου, στην Ελλάδα – σύμφωνα με καταγεγραμμένα στοιχεία – το 1820. Ξεκίνησε σαν οικοτεχνία και εξελίχθηκε τον 20 αιώνα στη φημισμένη βιοτεχνία. Εδώ και 200 περίπου χρόνια οι έξι γενιές Κουρτζήδων, έδωσαν περισσότερους από σαράντα τεχνίτες και μαστόρους στην τέχνη της κεραμικής, της αγγειοπλαστικής, της κατασκευής και διακόσμησης αγγείων. Πρωτεργάτες κατά χρονολογική σειρά είναι ο Παναγιώτης Κουρτζής (1820-1895), Νικόλας Κουρτζής (1849-1929), Ηλίας Κουρτζής (1873-1956), Νίκος Κουρτζής (1907-1998), Ηλίας Κουρτζής (1944) και η Ελπίδα Κουρτζή (1981).


7. Προφορική Παράδοση  - Αφηγητής – Παραμυθάς

Ταυτότητα Φορέα: 

  1. Σύλλογος «Οι Φίλοι του Αμαρίου»
  2. Σοφία Ασλανίδου, Παραμυθού – Αφηγήτρια -Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
  3. Παγώνα Καραγιάννη, Παραμυθού – Αφηγήτρια- Ηθοποιός

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:

  1. Σύλλογος «Οι Φίλοι του Αμαρίου»
    Ε-mail: stella@friends-of-amari.org
  2. Σοφία Ασλανίδου, Παραμυθού – Αφηγήτρια -Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας
    E-mail: sophias1954@gmail.com 
  3. Παγώνα Καραγιάννη, Παραμυθού – Αφηγήτρια- Ηθοποιός
    E-mail: pegou_k@yahoo.gr 

Σύντομη Περιγραφή: 

Η προφορική παράδοση από την αρχή της ανθρωπότητας είναι το μέσο με το οποίο μεταβιβάζονται η γνώση, οι πολιτιστικές και κοινωνικές αξίες, η συλλογική μνήμη ενός λαού, κρατά τον πολιτισμό και την ταυτότητα του ζωντανή.
Ο παραμυθάς – αφηγητής σε πολλές κοινωνίες θεωρείται φύλακας της συλλογικής μνήμης.  Ενεργοποιεί μια παράδοση αλλά και μια σύγχρονη, κάθε φορά, πραγματικότητα αυτή του αφηγητή και του ακροατηρίου του. Αυτό διασφαλίζει όχι μόνο την διαιώνιση αλλά και την αναδημιουργία παραδοσιακού ρεπερτορίου.
Μέσω της προφορικότητας η γλώσσα μας, η ιστορία, η θρησκεία,  μαζί  και η πολιτιστική κληρονομιά επιβίωσαν εκατοντάδες χρόνια παρόλο την  ξένη κατοχή από Βενετούς, Οθωμανούς κλπ,   καθώς τα παραμύθια συνδέονται άρρηκτα  με την γλώσσα, την ιστορία, την παράδοση, τα ήθη και τα έθιμα κάθε λαού


8. Ψάρεμα με Σταφνοκάρι στο Αιτωλικό

Ταυτότητα Φορέα:
ΦΑΟΣ Αστική Μη Κερδοσκοπική εταιρεία Πολιτισμός, Περιβάλλον, Κοινωνία

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Καρτέρη Κωνσταντίνα, Πρόεδρος και Υπεύθυνη επικοινωνίας ΜΚΟ ΦΑΟΣ
Ε-mail: faos1210@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή: 
Γίνεται με παραδοσιακό είδος βάρκας (πριάρι), που πλέει στα ρηχά από Ιούνιο έως Ιανουάριο. Στην πρύμνη υπάρχει κατασκευή σαν ομπρέλα και από κάτω έχει δίχτυ ψιλό για μικρά ψάρια (καλοκαίρι) ή χοντρό για μεγαλύτερα (το χειμώνα). Το δίχτυ βυθίζεται στο νερό και όταν εντοπιστούν ψάρια αναλκύεται και αλιεύει.


9. Παραδοσιακή Αλιεία Εθνικού Πάρκου Λιμνοθαλασσών Μεσολογγίου - Αιτωλικού

Ταυτότητα Φορέα:
Οι κύριοι φορείς της παραδοσιακής αλιείας στη λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου-Αιτωλικού είναι οι ίδιοι οι αλιείς, που δραστηριοποιούνται στην Λ/Θ με σκοπό τη διάσωση και την ανάδειξη της. Οι αλιείς των διβαρίων ανήκουν σε Συνεταιρισμούς ενώ οι ελεύθεροι αλιείς σε Συλλόγους. Η λιμνοθάλασσα ως ένας ζωντανός οργανισμός με πλούσια χλωρίδα και πανίδα, αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα επαγγελματικής δραστηριοποίησης, βιώσιμης ανάπτυξης και διατήρησης του παραδοσιακού αυτού τρόπου αλιείας. Η τοπική κοινωνία και οι πολίτες που ζουν κα δραστηριοποιούνται στην περιοχή (ως ναυπηγοί, μεταποιητές αλιευμάτων κτλ.) αποτελούν ένα ακόμα σημαντικό φορέα του στοιχείου.
Σημαντικότατοι φορείς με αντικείμενο την προστασία της περιοχής, της παράδοσης, του περιβάλλοντος και του πολιτισμού αλλά και εκπαιδευτικοί φορείς συμμετέχουν στην διαχείριση, διαφύλαξη, προστασία και ανάδειξη του στοιχείου αυτού.

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
– Φορέας Διαχείρισης Λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου – Ακαρνανικών Ορέων
ΝΠΙΔ εποπτευόμενο από το Υ.Π.ΕΝ., για την διοίκηση και διαχείριση του Εθνικού Πάρκου Λιμνοθαλασσών Μεσολογγίου-Αιτωλικού, κάτω ρου και εκβολών ποταμών Αχελώου και Ευήνου και νήσων Εχινάδων, καθώς και των περιοχών του δικτύου Natura 2000 (λίμνη Οζερός, λίμνη Αμβρακία, λίμνη Τριχωνίδα, όρος Τσέρεκας, όρος Αράκυνθος, όρος Παναιτωλικό).
Διεύθυνση: Γεφύρια Αιτωλικού, Αιτωλικό ΤΚ: 30400
e-mail: g.selimas@fdlmes.gr, info@fdlmes.gr
url: http://fdlmes.gr/

– Μεσογειακό Ινστιτούτο για τη Φύση και τον Άνθρωπο MedINA (Mediterranean Institute for Nature and Anthropos)
Ιδιότητα: Μη κερδοσκοπικός Οργανισμός που επικεντρώνεται στις πολιτιστικές αξίες των υγροτόπων, στα τοπία, στις ιερές φυσικές περιοχές και στις πολιτισμικές πρακτικές.
Διεύθυνση: Βουκουρεστίου 23, Αθήνα ΤΚ: 10671
e-mail: alexis@med-ina.org
url: http://www.med-ina.org/

– Τμήμα Τεχνολογίας Αλιείας Υδατοκαλλιεργειών, Τ.Ε.Ι. Δυτικής Ελλάδας
Ιδιότητα: Το Τμήμα Τεχνολογίας Αλιείας και Υδατοκαλλιεργειών έχει ως αντικείμενο την εκπαίδευση και την έρευνα στους τομείς της αλιείας και των υδατοκαλλιεργειών, οι οποίοι υποστηρίζουν έναν στρατηγικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας. Εστιάζει στην αλιεία, υδατοκαλλιέργεια και μεταποίηση-επεξεργασία αλιευμάτων και άλλων υδρόβιων οργανισμών, καθώς επίσης και στην ανάπτυξη και εφαρμογή τεχνολογιών και μεθόδων παραγωγικής διαχείρισης, εκτίμησης και αξιολόγησης του περιβάλλοντος των υδάτινων οικοσυστημάτων.
Διεύθυνση: Τ.Ε.Ι. Δυτικής Ελλάδας, Νέα Κτίρια, Μεσολόγγι ΤΚ: 30200
e-mail: gkatsel@teiwest.gr, ydad@teimes.gr
url: http://www.tay.teiwest.gr/

– Αθανάσιος-Φοίβος Μπέρδος
Ιδιότητα: Πολιτισμικός Διαχειριστής, Σύμβουλος Διαχείρισης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (M.B.A.)
e-mail: berdos.athanasiosfoivos@upatras.gr 

– Μάρι Σιαμπάνη
Ιδιότητα: Αρχιτέκτονας Μηχανικός (M.Arch Συντηρήσεις και Παρεμβάσεις σε Τόπους με Ιστορική Σημασία)
e-mail: mari.siampani@gmail.com  

 

Σύντομη Περιγραφή: 
Οι πρακτικές αλιείας στις λιμνοθάλασσες Μεσολογγίου-Αιτωλικού αποτελούν μία παραδοσιακή τέχνη και επαγγελματική δραστηριότητα που ασκείται για αιώνες στην ευρύτερη περιοχή του Εθνικού Πάρκου Λιμνοθαλασσών Μεσολογγίου-Αιτωλικού. Αναφέρεται σε τεχνική και πρακτική αλίευσης όπου χρησιμοποιούνται γνώσεις από πολύ παλαιότερες εποχές που κατέχουν οι σημερινοί αλιείς από την παράδοση και την εμπειρία τους από γενιά σε γενιά με ενισχυόμενη την παραδοσιακή τεχνική.
Παρουσιάζουν ιδιαίτερα τεχνικά, τυπολογικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά με αυτά που συναντώνται στην ίδια περιοχή από τα μεσαιωνικά-βυζαντινά χρόνια (ιδιαίτερα από την περίοδο της Ενετοκρατίας στην Αιτωλία) αλλά και με τις πρακτικές στην λιμνοθάλασσα της Βενετίας (Laguna Veneta) μαρτυρώντας έτσι και τις πολιτιστικές ανταλλαγές.
Η εκμετάλλευση των Λ/Θ έγκειται στον εγκλωβισμό, σε πασσαλόπηκτες κατασκευές που είναι φυσικά ιχθυοτροφία και ονομάζονται διβάρια (ή ιβάρια στην τοπική διάλεκτο) των ψαριών που εισέρχονται στη Λ/Θ ώστε να μην είναι δυνατή η ελεύθερη επιστροφή τους στη θάλασσα και στη συνέχεια στη σύλληψή τους.
Η πρακτική αφορά, εκτός της συλλογής αλιευμάτων, στην συντήρηση και μεταποίηση τους.
Παράλληλα ενσωματώνονται και γίνονται γνωστές οι τοπικές διατροφικές συνήθειες και παραδόσεις συνδεδεμένες με θρησκευτικές και κοινωνικές εκδηλώσεις όπου εντάσσονται εθιμικές πρακτικές, και εκφράσεις των ανθρωπίνων σχέσεων, με βαθιές ιστορικές και πολιτισμικές ρίζες. Αναδεικνύονται πρακτικές γνώσεις για το περιβάλλον καθώς και η χρηστή διαχείριση των φυσικών πόρων.
Η αλιευτική και η ιχθυοκαλλιεργητική δραστηριότητα που καταγράφεται στο σύμπλεγμα λιμνοθαλασσών Μεσολογγίου- Αιτωλικού είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την ταυτότητα της περιοχής, όπου δραστηριοποιούνται ελεύθεροι αλιείς που αλιεύουν μέσα στη Λ/Θ μεμονωμένα ή ομάδες αλιέων με μορφή συνεταιρισμών που έχουν την εκμετάλλευση των αλιευτικών θέσεων (διβάρια).


10. Παιχνίδι Αμπαλί Λευκάδας

Ταυτότητα Φορέα:
Σύλλογος Λευκαδίων Ηλιούπολης και γύρων Δήμων “Η Φανερωμένη”
info@silfa.gr,  www.silfa.gr

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Ευάγγελος Γεωργάκης, Πρόεδρος Συλλόγου Λευκαδίων
Ε-mail: evaggelosgeorgakis@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή:
Παραδοσιακό παιχνίδι σήμα κατατεθέν της αστικής κουλτούρας της Λευκάδας. Οι ρίζες του βρίσκονται στην Ιταλία ή στη Γαλλία. Ήρθε στη Λευκάδα κι έγινε κτήμα της στα χρόνια της Ενετοκρατίας. Παίζεται από δύο ομάδες σε ειδικό οβάλ γήπεδο. Οι μπάλες είναι ξύλινες, έχουν ελαφρώς ελλειπτικό σχήμα και σε κάποιο σημείο ένα ίχνος μύτης το “τιμόνι” που καθορίζει την πορεία της μπάλας”.
Το παραπάνω παιχνίδι επιβιώνει από τότε έως σήμερα κα διοργανώνονται ετήσια τουρνουά αγώνων Αμπαλί.


11. Tσικουδιά - Παραδοσιακή Απόσταξη

Ταυτότητα Φορέα:

Σύλλογος Παραδοσιακών Αποσταγματοποιών Τσικουδιάς Νομού Λασιθίου
Σύλλογος Παραδοσιακών Αποσταγματοποιών Τσικουδιάς Νομού  Ηρακλείου

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
– Φραγκιαδάκης Ευστάθιος, Πρόεδρος  Συλλόγου Παραδοσιακών Αποσταγματοποιών Τσικουδιάς Νομού  Ηρακλείου 
Ε-mail: fragkstathis@gmail.com

–  Καναβάκης Ιωάννης, Πρόεδρος Συλλόγου Παραδοσιακών Αποσταγματοποιών Τσικουδιάς Νομού Λασιθίου
Ε-mail: ikan7090@yahoo.gr       

Σύντομη Περιγραφή:

Απόσταξη στεμφύλων για παραγωγή τσικουδιάς με παραδοσιακό τρόπο.
Η παραγωγή τσικουδιάς με άμβυκες αδειοδοτήθηκε από την Κρητική Πολιτεία με άδειές χρονολογούμενες προ του 1937. Πρώτιστα οικογενειακή μεταβιβαζόμενη παραγωγική διαδικασία , που ομόκεντρα καλύπτει το σύνολό των αμπελουργών.
Η αμπελοκαλλιέργεια είναι συντροφική εργασία με πολλαπλές σχέσεις, από την Άνοιξη μέχρι τον Χειμώνα. Αποκορύφωμα το πανηγύρι της αποστάξεις, όπου η τσικουδιά, αφορμή ζωή και σχέσεων, κορυφώνετε σε εορτή πολιτισμού: ποίησης φιλίας και αγάπης.


12. Σεφαραδίτικη Μουσική Παράδοση Θεσσαλονίκης/ Ελλάδος / Βαλκανίων /Μικράς Ασίας

Ταυτότητα Φορέα:
Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης, Χορωδία Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης, Κωστής Παπάζογλου, Κώδιξ-Codex medieval music ensemble (συντελεστές ηχογράφησης CD, En la mar ay una torre)

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας: 
–  Κωστής Παπάζογλου, Μαέστρος, πολιτισμικός ανθρωπολόγος, Διευθυντής Χορωδίας
E-mail: kostis.papazoglou@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή:
Η Χορωδία της Ισραηλιτικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης αποτελείται από μέλη της Κοινότητας μας και σαν στόχο έχει την δημιουργία πολιτισμικών γεγονότων για την διατήρηση της γλώσσας και της σεφαραδίτικης μουσικής. Η ανάγκη διαιώνισης της παράδοσης που έφεραν μαζί τους από την Ισπανία πριν από περίπου 500 χρόνια οι εξορισθέντες πρόγονοί μας. Το ρεπερτόριο της χορωδίας περιλαμβάνει κυρίως Σεφαραδίτικα (ισπανοεβραϊκά) τραγούδια.


13. Μεταφορά της εικόνας του Αγίου Γεωργίου από τα Άνω στα Κάτω Δολιανά Αρκαδίας

Ταυτότητα Φορέα:
Οι κάτοικοι των Δολιανών Αρκαδίας

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:

Γεώργιος Κ. Καραγιάννης
Ε-mail: gkarajohn1968@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή:

Τα Άνω Δολιανά αποτελούν θερινή κατοικία και τα Κάτω χειμερινή, των ίδιων κατοίκων. Στην ετήσια μετοικεσία τους μετέφεραν και την εικόνα του Αγιώργη. Σε ανάμνηση αυτού οι κάτοικοι κάθε χρόνο μεταφέρουν την εικόνα από τα Άνω στα Κάτω Δολιανά, με τα πόδια, ακολουθώντας τα παλιά μονοπάτια. Η πορεία διαρκεί οχτώ ώρες, με τη συνοδεία πλήθους πιστών.


14. Το πανηγύρι του Άι Γιώργη του Γαλατά

Ταυτότητα Φορέα:
Δημοτική ενότητα Ασή Γωνιάς.

Πολιτιστικός Σύλλογος Ασή Γωνιάς “Ο ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ”
Διεύθυνση: Ασή Γωνιά Αποκορώνου Χανίων
e-mail:     psychoundakis@gmail.com       
url/ site web: https://www.facebook.com/psasi.gonia/

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
– Γεώργιος Μπερβανάκης, Γραμματέας Πολιτιστικού Συλλόγου ¨ Άγιος Γεώργιος

–  Νίκος Ψυχουντάκης, Μέλος του Συλλόγου
Ε-mail: psychoundakis@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή:
Ανήμερα του Αϊ Γιώργη του Γαλατά στις 23 Απριλίου , γίνεται το έθιμο «της ευλογίας των προβάτων». Τα κοπάδια αιγοπροβάτων του χωριού με τα «λέρια» τους, συρρέουν σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στην αυλή της εκκλησίας , την « κούρτα » όπου και αρμέγονται. Ο ιερέας ευλογεί τους βοσκούς , τα ζώα και το γάλα, που μοιράζεται σε όλους τους προσκυνητές. Γινεται περιφορά της εικόνας σε όλο το χωριό με συνοδεία στρατιοτικού Αγγήματος. Ακολουθεί μεγάλο πανηγύρι.


15. Οι Μάηδες της Μακρινίτσας του Πηλίου

Ταυτότητα Φορέα:

Δημοτική Ενότητα Μακρινίτσας Δήμου Βόλου
e-mail: makrin@otenet.gr        

Σύνταξη Δελτίου
Νικόλαος Τσούκας, Κοινοτάρχης Μακρινίτσας 1990 – 2002
E-mail: ntsoukas@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή: 
Οι Μάηδες της Μακρινίτσας του Πηλίου, έχουν χαρακτηριστεί κατά καιρούς ως χορευτικομιμητικό έθιμο, ως μαγευτικό δρώμενο, ως πανάρχαιος μύθος ή ως μαγικοθρησκευτικό έθιμο. Οι Μάηδες συμβολίζουν την αναγέννηση της φύσης. Πρόκειται για ένα κράμα αυτοσχεδιασμού και στοιχείων μουσικής, λόγου και κινήσεως αυστηρά προκαθορισμένων από την παράδοση.

16. Ομιλίες

Ταυτότητα Φορέα:

Φορέας του στοιχείου είναι οι ομάδες λαϊκών θεατρίνων που παίζουν  «Ομιλίες» κατά την διάρκεια της Αποκριάς και την Καθαρά Δευτέρα. 

ΚΠΕ (ΚΕΑ) Λιθακιας Ζακύνθου
Διεύθυνση: Μέγαρο Μεσσαλά Λιθακιά Ζάκυνθος  ΤΚ: 29092
e-mail: kpezakyn@gmail.com    
url/ site web: https://kpezakyn.gr/kpe-lithakias/

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Πηνελόπη Αβούρη, Υπεύθυνη λειτουργίας ΚΠΕ (ΚΕΑ) Λιθακιάς Ζακύνθου
Ε-mail: penelopeavouri@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή: 
Οι «Ομιλίες» είναι ζακυνθινά λαϊκά θεατρικά δρώμενα που παρουσιάζονται στο δρόμο την περίοδο του καρναβαλιού και περιλαμβάνουν σκηνές δικαστηρίου. Γράφονται σε ιδιωματική γλώσσα και δεκαπεντασύλλαβο στίχο «δια ξεφάντωσιν των φίλων» και παραδοσιακά απαγγέλνονται τραγουδιστά από άνδρες μόνο ερμηνευτές, που αναλαμβάνουν και τους γυναικείους ρόλους, φορώντας μάσκες και τοπικές ενδυμασίες.


17. Η καλλιέργεια των ανατολικών καπνών

Ταυτότητα Φορέα:
Ινστιτούτο Κοινωνικών Κινημάτων και Ιστορίας Καπνού (Ι.Κ.Κ.Ι.Κ)
E-mail: info@ikkik.gr, Website: www.ikkik.gr

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Μελπομένη Βύζικα, Αρχιτέκτων Μηχανικός – MSc στην Αποκατάσταση, Μέλος Ι.Κ.Κ.Ι.Κ.
e-mail: melpomeni.vyzika@gmail.com

Mαρία Ματζουράνη, Ιστορικός – Ερευνήτρια, Γεν. Γραμματέας Ι.Κ.Κ.Ι.Κ
e-mail: info@ikkik.gr

Σύντομη Περιγραφή: 
Η καλλιέργεια του καπνού στη Μακεδονία και τη Θράκη διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην συνύπαρξη των εθνικών και θρησκευτικών κοινοτήτων, στην ομαλότερη εγκατάσταση των Ελλήνων προσφύγων, στην ανάπτυξη συνδικαλιστικού κινήματος, και οδήγησε σε μια ανεκτική και αλληλέγγυα κοινωνία. Η καπνοκαλλιέργεια συνδέεται άμεσα με την αρχιτεκτονική βιομηχανική κληρονομιά της περιοχής και τα κινητά της μνημεία. Τα καπνοχώραφα είναι μικρές οικογενειακές ιδιοκτησίες και η απαραίτητη τεχνογνωσία μεταφέρεται από γενιά σε γενιά.

18. Η Αγχιαλίτικη παράδοση καλλιέργειας του αμπελιού: Από την Αγχίαλο (Поморие)  της Βουλγαρίας στην Νέα Αγχίαλο της Μαγνησίας

Ταυτότητα Φορέα:

Αγροτικός Οινοποιητικός Συνεταιρισμός Νέας Αγχιάλου  «Η ΔΗΜΗΤΡΑ» 
Διεύθυνση:  4ο χλμ. Εθνικής Οδού Νέας Αγχιάλου – Μικροθηβών, 37400, Ν. Αγχίαλος Μαγνησίας
url/ site web:  https://dimitrawines.gr/

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Αλέξανδρος Γ. Καπανιάρης, Δρ Ψηφιακής Λαογραφίας, Μεταδιδακτορικός Ερευνητής Δ.Π.Θ., Επιστημονικός Συνεργάτης Αγροτικού Οινοποιητικού Συνεταιρισμού Νέας Αγχιάλου  «Η ΔΗΜΗΤΡΑ»  
E-mail: Kapaniaris@yahoo.gr

Σύντομη Περιγραφή:

Η Αγχιαλίτικη παράδοση στην καλλιέργεια του αμπελιού στη Νέας Αγχίαλο είναι συνυφασμένη με την ιστορία της Νέας Αγχιάλου Μαγνησίας. Το 1906, 113 χρόνια πριν, οι Έλληνες κάτοικοι μίας εκ των σημαντικότερων περιοχών των Βαλκανίων, της  Αγχιάλου, σημερινής Πομόριε, ζώντας εκεί από τα αρχαία χρόνια, εκδιώχθηκαν βίαια από τον τόπο τους και συμπλήρωσαν με τη σειρά τους τον μακρύ κατάλογο των προσφύγων της Βαλκανικής Χερσονήσου. Τότε ο μόνος ασφαλής προορισμός ήταν η μητέρα πατρίδα, η Ελλάδα. Αφού έφτασαν ως την πρωτεύουσα, έψαξαν για ένα τόπο που να μοιάζει  μ’ αυτόν που είχαν αφήσει. Δύο χρόνια αργότερα, το 1908, σε ένα ιστορικό σημείο με βαριά παρακαταθήκη οι Αγχιαλίτες είχαν δημιουργήσει τη Νέα Αγχίαλο, δίνοντας στον Νομό Μαγνησίας το πολιτιστικό στίγμα της Ανατολικής Ρωμυλίας.
Οι Αγχιαλίτες έφεραν μαζί τους τη γνώση τους, τις συνήθειές τους, αλλά και τις πραγματικές τους ρίζες, τα κλήματά τους. Δέκα χρόνια αργότερα, συνειδητοποίησαν ότι οι δυσκολίες στη νέα τους πατρίδα, οι αρρώστιες και η φτώχεια θα αντιμετωπίζονταν μόνο με συνεργασία. Το 1918, λοιπόν, ιδρύουν τον Συνεταιρισμό με αρχική επωνυμία «Αγροτική Λαϊκή Τράπεζα Νέας Αγχιάλου Η ΔΗΜΗΤΡΑ», μη γνωρίζοντας προφανώς ότι η πράξη τους αυτή έμελλε να επηρεάσει καθοριστικά την Νέα Αγχίαλο και να προσδώσει ξεχωριστό χαρακτήρα στην περιοχή, η οποία αποτελεί μέχρι σήμερα τον τόπο του κρασιού της Μαγνησίας

19. Χαλκούνια Αγρινίου (Χαλκουνοπόλεμος)

Ταυτότητα Φορέα:

Οι κύριοι φορείς του εθίμου είναι ερασιτέχνες τεχνίτες που ασχολούνται με την κατασκευή και την ρήψη των χαλκουνιών, τα οποία είναι χάρτινοι κύλινδροι γεμισμένοι με μπαρούτι που περιέχει ρινίσματα σιδήρου και όταν καίγονται πετούν σπίθες σε μεγάλο ύψος με τη μορφή ενός πίδακα. Πρόκειται δηλαδή για παρέες Αγρινιωτών όπως οι Γιωτοπουλαίοι, Παπαλένηδες, Ζυματουραίοι, Ζαβραίοι, Λιακαταίοι κ.ά. , που μεταλαμπαδεύουν την τεχνογνωσία τους στις επόμενες γενιές. Κατά καιρούς απαγορευόταν το κάψιμο χαλκουνιών εξ’ αιτίας των ατυχημάτων που προκαλούσε τόσο σε χαλκουνάδες όσο και σε θεατές.
Μετά το 1985 σιγά-σιγά το έθιμο άρχισε να ενθαρρύνεται και να επιτελείται κάθε Μεγάλη Παρασκευή στην κεντρική πλατεία του Αγρινίου, μέσα σε ασφαλέστερο περιβάλλον, πιο οργανωμένα και με τη στήριξη του Δήμου. Η κοινότητα, πλημμυρισμένη από αναμνήσεις, αγκάλιασε την αναβίωση του εθίμου και πλέον το έχει εντάξει στα έθιμα και τις παραδόσεις που η συλλογική και η κοινωνική  μνήμη διατηρεί ακόμη ζωντανές.

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:

– Μαστρογιάννη Αικατερίνη, Εκπ/κος, Πτυχιούχος ΔΠΠΝΤ_ Τμήμα Διαχείρισης Πολτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών
E-mail: katerinamastrogianni.km@gmail.com

–  Σπυριδούλα Πυρπύλη, Δρ. Μουσειολόγος
E-mail: spyrpyli@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή:
Αυτοσχέδια φορητά εκρηκτικά, με τα οποία: α) οι χριστιανοί κάτοικοι αποθάρρυναν ασχημονίες αλλόθρησκων (Τούρκων, Εβραίων) στην περιφορά των Επιταφίων ή β) γηγενείς Βραχωρίτες και επήλυδες Σουλιώτες (εγκατεστημένοι μετά την πτώση του Σουλίου στο Βραχώρι) εκτόνωναν κοινωνικές εντάσεις. Το έθιμο επιβιώνει σήμερα κατά τη συνάντηση των Επιταφίων στο κέντρο του Αγρινίου.        

20. Μελίχλωρο (Mελίπαστο)

Ταυτότητα Φορέα:

Οι κύριοι φορείς της παραγωγής του Μελίχλωρου τυριού είναι τόσο οι μικροί παραγωγοί (κτηνοτρόφοι) της Λήμνου, οι οποίοι παρασκευάζουν τυρί σε μικρές ποσότητες για οικιακή κατανάλωση, όσο και τα παραδοσιακά τυροκομεία του νησιού.
Η παραδοσιακή γνώση για την παρασκευή του τυριού χάνεται στο χρόνο. Η αναγκαία αυτάρκεια του κεχαγιά (κτηνοτρόφου) της Λήμνου που διέμενε επί μήνες στη μάντρα του αποκομμένος, αλλά και ευρύτερα των κατοίκων ενός νησιού απομονωμένου, με    περιορισμένη πρόσβαση σε μεγάλα αστικά κέντρα, υποχρέωναν κάθε νοικοκυριό να κατέχει τη γνώση της τυροκομίας. Η γνώση αυτή διατηρείται ζωντανή και στις νεότερες γενιές, ιδιαίτερα στις  κτηνοτροφικές κοινότητες. Σήμερα το μελίχλωρο, εξακολουθεί να παρασκευάζεται κάτω από συνθήκες που διασφαλίζουν  την υγιεινή του προϊόντος και αυξάνουν το χρόνο ζωής του (συσκευασία), με σεβασμό πάντα στην παράδοση.

 “ΑΝΕΜΟΕΣΣΑ”: Όμιλος Προστασίας Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς Νήσου ΛΗΜΝΟΥ, e-mail: info@anemoessa.net

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
1. Μεσογειακό Ινστιτούτο για τη Φύση και τον Άνθρωπο
Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρία που επικεντρώνεται στις πολιτιστικές αξίες των υγροτόπων, στα τοπία, στις ιερές φυσικές περιοχές και στις πολιτισμικές πρακτικές
e-mail: ilyratzaki@med-ina.org

2. “ΑΝΕΜΟΕΣΣΑ”
Όμιλος Προστασίας Περιβάλλοντος και Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς Νήσου ΛΗΜΝΟΥ
e-mail: info@anemoessa.net

3. Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
e-mail: theomas@aua.gr

Σύντομη Περιγραφή:
Το Μελίχλωρο/μελίπαστο είναι παραδοσιακό τυρί της Λήμνου που παρασκευάζεται από αιγοπρόβειο γάλα. Στην πρώτη φάση ωρίμανσής του, έχει υφή μεταξύ χλωρού και ξηρού, όπως υποδηλώνει και το όνομά του. Όσο η ωρίμανση προχωρά γίνεται σκληρό, καθώς διατηρείτο παραδοσιακά εκτός ψυγείου. Καταναλώνεται ως έχει, σαν σαγανάκι ή τριμμένο στα μακαρόνια.

21. Ελληνική  goth  βραδιά

Ταυτότητα Φορέα:
Λόγω του ακέφαλου και μη ιεραρχικού χαρακτήρα της ελληνικής goth βραδιάς δεν υπάρχει φορέας που να αντιπροσωπεύει όλον τον πληθυσμό. Το Κκάθε άτομο της κοινότητας είναι ισότιμο μέλος, φορέας του στοιχείου και γνώστης της ιστορίας, των πρακτικών και της μουσικής της goth σκηνής.

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Πάνας Καράμπαμπας, Φορέας του στοιχείου και ακαδημαϊκός
E-mail: p.karampampas@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή:
Η Ελληνική goth βραδιά είναι ένα μουσικοχορευτικό δρώμενο κατά το οποίο η goth κοινότητα συναθροίζεται για να επιτελέσει goth τραγούδια και χορούς και να εξυμνήσει την ζωή, που παρά τις δυσκολίες, ειδικά σε περιόδους κρίσης, τις δίνει δύναμη να συνεχίσει προς ένα πιο θετικό μέλλον. Είναι ο κεντρικός θεσμός της goth κοινότητας που δημιουργεί ισχυρούς δεσμούς μεταξύ των goths με αποτέλεσμα τη δημιουργίας μίας ισχυρής κοινότητας και αποτελεί σημείο μετάδοσης του ΑΠΚ στοιχείου από τη μια γενιά στην άλλη.                                      

22. Κεραμική Τέχνη Ρόδου

Ταυτότητα Φορέα:
Αγγειοπλάστες/ Κεραμουργοί της Ρόδου που χρησιμοποιούν τους τρεις ιδιαίτερους τύπους χώματος της Ρόδου (κόκκινο/άσπρο/μαύρο) από περιοχές του Αρχαγγέλου, της Λίνδου και της Αρχίπολης Ρόδου και εφαρμόζουν την ιδιαίτερη τεχνική παραγωγής.

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Ελευθέριος Χατζηιωάννου, Αντιδήμαρχος Πολιτισμού & Αθλητισμού Μεσαιωνικής Πόλης και Μνημείων
E-mail: terisxatz@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή:
H κεραμική τέχνη της Ρόδου, συνέχεια της ονομαστής ροδιακής κεραμικής τέχνης της αρχαιότητας και του Βυζαντίου, παραμένει ενεργή και εξελισσόμενη. Τα εργαστήρια του κεντρικού και βόρειου μέρους του νησιού παρασκευάζουν χρηστικά, διακοσμητικά και εκκλησιαστικά κεραμικά διατηρώντας την ιδιαίτερη τοπική τεχνική και αισθητική τεχνοτροπία, η οποία κληρονομείται προφορικά στις επόμενες γενιές. 

23. Ούζο Πλωμαρίου

Ταυτότητα Φορέα:
Οι πολίτες Πλωμαρίου και όχι μόνο, οι τέσσερις βιοτεχνίες παραγωγής το ούζου στο Πλωμάρι.
Πολιτιστικός Σύλλογος Πλωμαρίου «Το Πόλιον»
e-mail: polion.plomari@gmail.com
site web: www.polion.gr

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Μυρσίνη Βαρτή – Ματαράγκα
E-mail: myrsini@otenet.gr

Σύντομη Περιγραφή:
Το ούζο Πλωμαρίου, που αποτελεί ένα σημαντικό κοινωνικο – πολιτιστικό και οικονομικό παράγοντα της περιοχής, είναι «αποσταγμένο anis» , είναι άχρωμο, διαυγές αλκοολούχο ποτό. Έχει αρώματα, κυρίως, γλυκάνισου και αναμιγνύεται με νερό γίνεται γαλακτόχροο.
Είναι ένα διακεκριμένο προϊόν του Πλωμαρίου αλλά και “το δακτυλικό αποτύπωμα της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ζωής του Πλωμαρίου”, συνδεδεμένο με όλες τις κοινωνικές εκδηλώσεις, δημιουργεί την όμορφη συντροφιά.
Η εξαιρετική ποιότητα του ούζου Πλωμαρίου, διεθνώς αναγνωρίσιμη, θεωρούμε ότι οφείλεται στις ιδιαίτερες γεωμορφολογικές συνθήκες της περιοχής (κλίμα, νερά, χλωρίδα, πανίδα κ.ά. ) αλλά στο σεβασμό προς την παράδοση των ντόπιων ποτοποιών.

24. Αργκουτσιάρια (Καρναβάλια Κλεισούρας )

Ταυτότητα Φορέα:
– Κοινότητα Κλεισούρας Καστοριάς,
– Πολιτιστικός Σύλλογος Κλεισούρας «Ο Δάρβαρης» 
Διεύθυνση: Κλεισούρα Καστοριάς ΤΚ: 52054
– Σιώκης Νικόλαος (χορευτής, κατασκευαστής των προσωπίδων)

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Σιώκης Δ. Νικόλαος, Δρ  Ιστορίας Ελληνισμού
E-mail: siokisn@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή:

Η Κλεισούρα Καστοριάς κατοικείται αποκλειστικά από Βλάχους και διατήρησε τη ρωμαϊκή περίοδο μεταμφίεσης, δηλαδή την περίοδο του Δωδεκαημέρου και ιδιαίτερα για τα αργκουτσιάρια την ημέρα της Πρωτοχρονιάς. Το έθιμο όμως ανδρώθηκε στην Κλεισούρα κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας. Πήρε το ρόλο του δρώμενου και απέκτησε συμβολικό χαρακτήρα.

25. Για βρεξ’ Απρίλη μ’

Ταυτότητα Φορέα:

Δημοτική ενότητα Λιμεναρίων Θάσου

Πολιτιστικός σύλλογος Λιμεναρίων – Το Κάστρο
e-mail: polsylkastro@gmail.com
url/ site web: el-gr.facebook.com/Πολιτιστικός-Σύλλογος-Λιμεναρίων-Το-Κάστρο-477138572353056

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Κυριώτη Ελένη, Εκπαιδευτικός – Αρχαιολόγος – Creative and Cultural Projects’ Specialist 
E-mail: ekirioti@hotmail.com

Σύντομη Περιγραφή:
Το « Για βρέξ’ Απρίλη μ’», είναι ένας τελετουργικός χορός με συνοδεία τραγουδιού, κατά τον οποίο γίνεται επίκληση στον Απρίλη, στη Φύση, και ουσιαστικά στο Θεό, για τη ζωoδότρα ανοιξιάτικη βροχη.
Πρόκειται για ένα έθιμο που οι ρίζες του χάνονται στην αρχαιότητα, στην Διονυσιακή λατρεία και στον Ορφισμό που αποτέλεσε το υπόστρωμα της. Η τέλεση του έχει πολλά χαρακτηριστικά των Διονυσιακών γιορτών.

26. Η πανήγυρη του Αγίου Αθανασίου

Ταυτότητα Φορέα:
Δημοτική ενότητα Λιμεναρίων Θάσου
Πολιτιστικός σύλλογος Άγιος Αθανάσιος Κάστρου Λιμεναρίων
url/ site web: www.facebook.com/sillogos.kastrou

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Κυριώτη Ελένη, Εκπαιδευτικός – Αρχαιολόγος – Creative and Cultural Projects’ Specialist 
E-mail: ekirioti@hotmail.com

Σύντομη Περιγραφή:
Πρόκειται για την πανήγυρη του Αγίου Αθανασίου στις 18 Ιανουαρίου, που τελείται κάθε χρόνο στο Κάστρο Λιμεναρίων Θάσου. Το Κάστρο είναι ένας εγκαταλελειμμένος βυζαντινός οικισμός, που κάθε χρόνο ξαναζωντανεύει για μια βδομάδα περίπου με επίκεντρο τη γιορτή του πολιούχου μας , Αη Θανάση. Τις μέρες εκείνες ολόκληρο το παραθαλάσσιο χωριό των Λιμεναρίων μετακομίζει στο ορεινό Κάστρο. Τα αναπαλαιωμένα σπίτια του χωριού ξαναγεμίζουν με φωνές και τραγούδια. Σε ένα σπίτι ενός δωματίου μπορεί να βρεις και 30 άτομα, που τρώνε και πίνουν  ως  το πρωί.

27. Κεφαλοτύρι Σαμαρίνας - Η παρασκευή του από μετακινούμενους κτηνοτρόφους

Ταυτότητα Φορέα:
Μετακινούμενοι Κτηνοτρόφοι της Σαμαρίνας Γρεβενών

Σύνδεσμος Σαμαριναίων Λάρισας & Περιχώρων “Η Αγία Παρασκευή”
e-mail:
samarinaioilarissas@htomail.com

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Σταυρούλα Τσακνάκη, Αρχαιολόγος
Ε-mail: stavroulatsaknak1@yahoo.gr

Σύντομη Περιγραφή:

To κεφαλοτύρι ή αλλιώς κασκαβάλι είναι ένα σκληρό κίτρινο τυρί που παρασκευάζεται τον Μάιο στην Σαμαρίνα Γρεβενών και στην ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Πίνδου από μετακινούμενους κτηνοτρόφους, μετά πέρας της «Διάβας» και την επανεγκατάσταση των κτηνοτρόφων στο χωρίο- θερινό χειμαδιό, χρησιμοποιώντας το γάλα που έχει παραχθεί από πρόβατα αυτόχθονων ελληνικών φυλών (Βλάχικα, Σαρακατσάνικα, Καραγκούνικα). Η τεχνική της τυροκόμισης παραμένει «παραδοσιακή», χωρίς να περνά στάδια σύγχρονης επεξεργασίας , ενώ η σημασία παραγωγής του τυριού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την επιβίωση της μετακινούμενης κτηνοτροφίας και την οικονομία της κοινότητας.

28. Αυγοτάραχο

Ταυτότητα Φορέα:

Οι κύριοι φορείς της παραγωγής του αυγοταράχου είναι μικροί ερασιτέχνες παραγωγοί, οικοτεχνίες και τα τελευταία χρόνια σύγχρονα τυποποιητήρια με υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις και τις απαραίτητες πιστοποιήσεις που διασφαλίζουν την ποιότητα του προϊόντος, την σταθερή ποιότητα και τους απαραίτητους ελέγχους σε όλα τα στάδια της παραγωγής. Η τέχνη της παραγωγής του αυγοταράχου απαντάται στην περιοχή εδώ και εκατοντάδες χρόνια.  Υπάρχει στις διαδοχικές γεννιές των ψαράδων αλλά και στους ελάχιστους εξειδικευμένους επαγγελματίες του χώρου, οι οποίοι την μεταλαμπαδεύουν από γενιά σε γενιά με σεβασμό στον παραδοσιακό τρόπο παραγωγής αλλά και στην διασφάλιση της ποιότητας του προϊόντος με βάση τα Ευρωπαϊκά και Διεθνή πρότυπα στον τομέα ασφάλειας τροφίμων.

Εμποροβιομηχανικός Σύλλογος Μεσολογγίου
Διεύθυνση: Στουρνάρη 5, 30200, Μεσολόγγι
e-mail: info@esmes.gr

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
1. “Εμποροβιομηχανικός Σύλλογος Μεσολογγίου” :
Διεύθυνση: Στουρνάρη 5, 30200, Μεσολόγγι, e-mail: info@esmes.gr
2. ΚΟΙΝΣΕΠ Acheloos grow up (Σωματείο Ανάδειξης ΑΧΕΛΩΟΣ)
Διεύθυνση: Πεντάλοφο Μεσολογγίου 30001, e-mail : iaitoloakarnania@yahoo.gr
3. Αφοί Στέφου και Σία ΕΕ
Παραγωγός Αυγοταράχου, e-mail: info@botargostefos.gr
4. Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, e-mail: theomas@aua.gr

Σύντομη Περιγραφή:

Το αυγοτάραχο της λιμνοθάλασσας Μεσολογγίου-Αιτωλικού παράγεται από τα αυγά του θηλυκού κεφάλου (της μπαφας, στην τοπική διάλεκτο) τα οποία αλατίζονται, καλουπώνονται, στεγνώνονται και εμβαπτίζονται σε μέλισσοκέρι. Περιέχει ισορροπημένες πρωτεΐνες, ωμέγα-3 λιπαρά, αντιοξειδωτικές βιταμίνες C και Ε, σελήνιο και ψευδάργυρο. Χαρίζει ενέργεια, ευεξία, αυξάνει φυσικές και πνευματικές επιδόσεις. Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα είναι απαραίτητα για την ανθρώπινη υγεία, δεν συντίθενται από τον οργανισμό και γι’ αυτό πρέπει να λαμβάνονται από την τροφή.

 

29. Ολυμπίτικο Γλέντι

Ταυτότητα Φορέα:

Φορείς του στοιχείου οι Ολυμπίτες στην Κάρπαθο και στην πανελλήνια και παγκόσμια αποδημία και διασπορά τους. Με έντονο το κοινοτικό πνεύμα, εδρασμένο στους οικογενειακούς δεσμούς, η Ολυμπίτικη κοινωνία και η αποδημία της έχει διαμορφώσει και εκφράζεται μέσα από σειρά συλλογικών φορέων που έχουν άμεση αναφορά στους φορείς του στοιχείου.

Η Τοπική Κοινότητα Ολύμπου του Δήμου Καρπάθου, η Αδελφότητα των Απανταχού Ολυμπιτών Καρπάθου “Η ΔΗΜΗΤΡΑ” (του Πειραιά), η Αδελφότητα Ολυμπιτών Ρόδου “Η ΒΡΥΚΟΥΣ”, ο Πολιτισμικός Οργανισμός Ολύμπου Καρπάθου (Π.ΟΡ.Ο.Κ.), η Αδελφότητα Ολυμπιτών Καρπάθου Νέας Υόρκης “Η ΖΩΟΔΟΧΟΣ ΠΗΓΗ ΔΙΑΦΑΝΙΟΥ”, ο Σύλλογος Ολύμπου- Διαφανίου Καρπάθου Βαλτιμόρης Η.Π.Α. “Η ΑΝΑΓΓΕΝΝΗΣΗ”, ο Πολιτιστικός Αναπτυξιακός Σύλλογος Ολύμπου Καρπάθου “Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΣ ΟΛΥΜΠΟΥ”, ο Πολιτιστικός και Εξωραϊστικός Σύλλογος Διαφανίου Καρπάθου “Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ” και ο Σύλλογος Νέων Ολύμπου -Διαφανίου.

Αδελφότητα των απανταχού Ολυμπιτών Καρπάθου “Η ΔΗΜΗΤΡΑ”
E-mail: somateio.dimitra@gmail.com
Website: www.e-dimitra.gr

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Παύλος Κάβουρας, Καθηγητής, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
E-mail: pkavouras@music.uoa.gr

Σύντομη Περιγραφή:

Κομβικό πολιτισμικό στοιχείο των χωριών Ολύμπου – Διαφανίου στη Βόρεια Κάρπαθο, αναφερόμενο στην τελετουργική επιτέλεση του κοινοτικού γλεντιού συμπεριλαμβάνοντας πολύστιχα αφηγηματικά τραγούδια (συρματικοί) αυτοσχέδια ποίηση και διαλογικό τραγούδι με μαντινάδες, χορό με τραγούδι ή μόνο με συνοδεία οργάνων, επώνυμους οικογενειακούς σκοπούς που παίζουν η τσαμπούνα, η λύρα και το λαούτο, πιοτό και φαγητό, καθώς και κανόνες και πρακτικές για την τελετουργική επιτέλεση της “γλεντικής” κοινότητας των απανταχού Ολυμπιτών.