Β’ Στάδιο Διαδικασίας Εγγραφής Στοιχείων ΑΠΚ στο Εθνικό Ευρετήριο

Ανάρτηση Δηλώσεων Πρόθεσης Υποβολής

Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον νέο τρόπο υποβολής προτάσεων για την εγγραφή στοιχείων άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας (περίοδος 2018-2019), δημοσιεύονται οι Δηλώσεις Πρόθεσης Υποβολής Δελτίου Στοιχείου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς που κατατέθηκαν στη ΔΙΝΕΠΟΚ στο ορισμένο χρονικό διάστημα (από 1.1.2018 έως 15.2.2018) και  συνάδουν με το πνεύμα που διέπει τη Σύμβαση για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO, 2003).
Από τις είκοσι πέντε (25) δηλώσεις πρόθεσης υποβολής που υποβλήθηκαν οι δεκαοκτώ (18), οι οποίες και δημοσιεύονται ακολούθως, προκρίνονται στο δεύτερο στάδιο, εκείνο της δημόσιας διαβούλευσης και της επεξεργασίας εκ μέρους των ενδιαφερομένων φορέων του Δελτίου Στοιχείου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Τονίζεται ότι η τελική απόφαση για εγγραφή ή μη ενός στοιχείου άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας λαμβάνεται κατόπιν τεκμηριωμένης εισήγησης της ΔΙΝΕΠΟΚ, την οποία συνδράμει στο έργο της η Εθνική Επιστημονική Επιτροπή για την Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά.

 *Σημειώνεται ότι η σύντομη περιγραφή των στοιχείων άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς έχει γίνει από τους συντάκτες των προτάσεων.


1. Καρναβάλι Σοχού

Ταυτότητα Φορέα:
Λαογραφική Ομάδα Γυναικών Σοχού (e-mail: gynaikes.sochou@gmail.com) 

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Νόικου Χρυσή, Πρόεδρος Λαογραφικής Ομάδας Γυναικών Σοχού.
Ε-mail: xrisi.noikou@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή:
Έθιμο που τελείται ακατάπαυστα μέσα στους αιώνες κάθε Κυριακή της Αποκριάς και Καθαρή Δευτέρα «Αν δεν γίνουν καλά καρναβάλια δεν θα πάει καλά η χρονιά» έλεγαν οι παππούδες μας. Δεν είναι αναβίωση, είναι βίωμα. Δεν είναι συλλογική προσπάθεια, είναι ατομική υπόθεση και ευθύνη του κάθε Σοχινού. Απαραίτητα και μοναδικά στοιχεία εκτός από τη φορεσιά είναι ο ήχος των κουδουνιών, ο βηματισμός, το τραγούδι, το κέρασμα.

2. Καθιστό Καρπάθικο Γλέντι

Ταυτότητα Φορέα:
Κοινότητες Καρπάθου: Όλυμπος (Διαφάνι, Αυλώνα, Σαρία), Σπόα, Μεσοχώρι (Λευκός), Πυλές, Όθος, Βολάδα, Απέρι, Πηγάδια, Μενετές (Αφιάρτης), Αρκάσα (Φοινίκι).

Κοινότητες Παροικιών: Καρπάθιοι Ρόδου / Καρπάθιοι Αττικής (Μαρούσι, Αμφιάλη, Καλλίπολη) / Καρπάθιοι Διασποράς Αμερικής (Η.Π.Α.: Νέα Υόρκη, Μπρούκλιν, New Jersey, Βαλτιμόρη, Κλίβελαντ Οχάιο, Corpus Christi Τέξας, Carolina, Winter Haven Φλόριντα / Καναδάς: Μόντρεαλ) / Καρπάθιοι Διασποράς Αυστραλίας (Αυστραλία: Κάμπερρα).

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
– Βασιλική Χρυσανθακοπούλου, Επίκουρη Καθηγήτρια Κοινωνικής Λαογραφίας, Τμήματος Φιλολογίας Ε.Κ.Π.Α. 
Ε-mail: chryssanthopoulou@yahoo.co.uk

– Παρασκευή Γ. Κανελλάτου, Εθνομουσικολόγος, Καλλιτεχνική Διευθύντρια ΕΡ.Κ.Ε.Τ. 
E-mail: vkanellatou@gmail.com

– Ηλίας  Εμμ. Βασιλαράς, Ερευνητής Καρπαθιακής Λαογραφίας, Πρόεδρος Ινστιτούτου Λαϊκού Πολιτισμού
E-mail: i.vasilaras@icloud.com

-Ευμορφία Ι. Διακογεωργίου, Εκπαιδευτικός, Φοιτήτρια στον Κύκλο του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών:
«Λαογραφικές Σπουδές – Θεωρία και Εφαρμογές του Λαϊκού Πολιτισμού», Ε.Κ.Π.Α. 
Ε-mail: morfidiakogeorgiu@yahoo.gr

Σύντομη Περιγραφή:
Το καθιστό γλέντι αποτελεί σημαντικότατη έκφραση του ζωντανού λαϊκού πολιτισμού των Καρπαθίων τόσο στο νησί τους όσο και σε κοινότητες της διασποράς εντός και εκτός Ελλάδος. Συνδέεται με τις τελετουργίες του κύκλου της ζωής και του κύκλου του χρόνου, χαρακτηρίζεται από ανταλλαγή αυτοσχέδιων και αυθόρμητων (αυτοστιγμεί δημιουργούμενων) μαντινάδων από τους γλεντιστές σε θέματα που αφορούν την κοινότητα ή/και την περίσταση και συνοδεύεται από μουσική ντόπιων οργανοπαιχτών, συχνά δε καταλήγει σε χορό.


3. Η παραδοσιακή καλαθοπλεκτική στη Βωλάξ Τήνου

Ταυτότητα Φορέα:
Φορείς του στοιχείου είναι οι εν ενεργεία καλαθοπλέκτες: Αντώνης Σιγάλας, Ιάκωβος Σιγάλας, Λουδοβίκος Σιγάλας, και Ιωσήφ Βίδος,  οι απόμαχοι καλαθοπλέκτες: Αλέκος Φυρίγος και Ιάκωβος Βίδος, καθώς και μερικοί ακόμα κάτοικοι του χωριού που γνωρίζουν την τέχνη. 

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Φωτεινή Ξενοπούλου, Μεταπτυχιακή φοιτήτρια Διοίκησης Πολιτισμικών Μονάδων
E-mail: fotxenopoulou@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή: 
Με τον όρο καλαθοπλεκτική εννοούμε την κατασκευή αντικειμένων από το πλέξιμο λυγαριάς, ιτιάς και καλαμιού, τη διαδικασία συλλογής των πρώτων υλών, την επεξεργασία και φύλαξή τους. Χαρακτηριστικό του «βωλακίτικου καλαθιού» είναι η γερή κατασκευή του, αφού προοριζόταν κυρίως για αγροτική χρήση και μεταφορά προϊόντων.
Μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα οι οικογένειες της Βωλάξ ζούσαν αποκλειστικά από αυτή την τέχνη, αλλά και αργότερα κατά τη δεκαετία του 1960 όταν για διάφορους λόγους οι κάτοικοι εγκατέλειπαν το χωριό και αυτό κινδύνευσε να ερημωθεί, οι λιγοστοί κάτοικοι που παρέμειναν συνέχισαν να εξασκούν την τέχνη, απέκτησαν μάλιστα και αρκετή δημοσιότητα, ως στοιχεία παραδοσιακής κληρονομιάς της Τήνου κι έτσι το χωριό παρέμεινε ζωντανό. Σήμερα η Βωλάξ αποτελεί ένα από τα βασικά τουριστικά αξιοθέατα της Τήνου, ωστόσο λειτουργούν μόλις δυο εργαστήρια και η τέχνη φθίνει. Η καλαθοπλεκτική είναι για όλους εμάς στη Βωλάξ η ταυτότητά μας, αυτό που κράτησε ζωντανό το χωριό μας όλα αυτά τα χρόνια, αυτό που μας χαρακτηρίζει.


4. Χορός «Σέρα»

Ταυτότητα Φορέα:

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Αλεξία Ιωαννίδου, Πολιτισμική Διαχειρίστρια Δήμου Παιονίας- τελειόφοιτη μεταπτυχιακή φοιτήτρια Διοίκησης Πολιτισμικών Μονάδων
E-mail: kaisaroulis@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή: 
Ο πυρρίχιος είναι χορός πολεμικός που έλκει τις ρίζες του από την ελληνική αρχαιότητα. Χορευόταν από ένοπλους χορευτές συνοδεία λύρας. Είχε καθαρκτικό – τελετουργικό χαρακτήρα και προετοίμαζε τους πολεμιστές για την επικείμενη μάχη. Ταυτόχρονα ενίσχυε τους δεσμούς μεταξύ των ενόπλων χορευτών-πολεμιστών και ξόρκιζε ως κυκλωτικός (στην αρχαιότητα) χορός το κακό.


5. Το έθιμο Γιε μ' στο Σοφικό Κορινθίας

Ταυτότητα Φορέα:
Πολιτιστικός Σύλλογος Σολυγείας
e-mail:… petroulast@yahoo.gr        
url/ site web: goo.gl/UswcAU

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
– Πετρούλα Στέφα, Πρόεδρος Πολιτιστικού Συλλόγου Σολυγείας,
Ε-mail: petroulast@yahoo.gr
–  Δρ. Τζαναβάρα Αντωνία, Aρχαιολόγος- Ιστορικός Τέχνης – Μουσειολόγος,
E-mail: toniatzan@hotmail.com

Σύντομη Περιγραφή:
Ένα αυθεντικό πασχαλινό έθιμο, το Γιεμ, μοναδικό στην Κορινθία -ίσως και στην Ελλάδα- πραγματοποιείται από την Κυριακή έως την Τρίτη του Πάσχα, στον προαύλιο χώρο του Ι. Ν. Ευαγγελίστριας Σοφικού, με τη συμμετοχή όλων των κατοίκων, που τραγουδούν & χορεύουν παραδοσιακά τραγούδια για την ξενιτιά, τον έρωτα, τη σκλαβιά, το θάνατο.


6. Παραδοσιακή Οργανοποιία: Μπουζούκι-Τζουράς-Μπαγλαμάς

Ταυτότητα Φορέα:
Αν και υπάρχει Σωματείο Οργανοποιών παραδοσιακών μουσικών οργάνων, με έμφαση στα Μπουζούκια, εν τούτοις δεν είναι ενεργό, ούτε λειτουργεί συλλογικά, αντιθέτως ο κάθε οργανοποιός/μάστορας/luthier, προτιμά να εργάζεται μόνος μεταφέροντας στον επόμενο (μαθητή/τσιράκι του) τα μυστικά της τέχνης του. 

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
– Νίκος Φρονιμόπουλος (α’ δελτίο), Οργανοποιός καλλιτεχνικής παραδοσιακής οργανοποιίας.
E-mail: fronik@otenet.gr
Iστοσελίδα: https://fronik.wordpress.com

– Θανάσης Πολυκανδριώτης (α’ δελτίο), Moυσικοσυνθέτης λαϊκής μουσικής με όργανο το Μπουζούκι
Ε-mail: info@polykandriotis.gr

– Δημήτριος Σταθακόπουλος (α’ δελτίο), Δρ Κοινωνιολογίας της ιστορίας με ειδικότητα στη συμβολή των Ρωμιών στην Οθωμανική Μουσική (Πάντειο Πανεπιστήμιο)- Μαϊστωρ Βυζαντικής Μουσικής, Μουσικός (Μπουζούκι), Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω.
Ε-mail: dstath10@yahoo.com

–  Παναγιώτης Κουνάδης (β’ δελτίο), Eρευνητής του ελληνικού τραγουδιού, Ιδρυτής του Αρχείου Κουνάδη
E-mail: kounadisarchive@gmail.com

– Λεονάρδος Κουνάδης (β’ δελτίο), Mουσικός, Πρόεδρος του Αρχείου Κουνάδη
Ε-mail: leonkounadis@hotmail.com

Σύντομη Περιγραφή:
Από τις αρχαίες Πανδουρίδες, στο Βυζαντικό Φάνδουρο και το νεοελληνικό παραδοσιακό Ταμπουρά με τα ποικίλα ονόματα, όπως Λιογκάρι, Τζιβούρι, Μπουλγάρι, Μπουζούκι, Τζουράς, Μπαγλαμάς, διασώζεται μια Ελληνική παραδοσιακή τεχνική οργανοποιίας, που τα τελευταία 130 περίπου χρόνια κάνει το όργανο διακριτό από το ευρύτερο γένος των Μπουζουκιών της Ανατολικής Μεσογείου.


7. Η Παραδοσιακή Λιθοξοϊκή Οικοδομική Τέχνη των Μεταξάδων Έβρου

Ταυτότητα Φορέα: 
Μία τέχνη που σταδιακά χάνεται δυστυχώς δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι έχει κάποιον «φορέα». Στόχος της καταγραφής και της έρευνας είναι, εκτός από την καταγραφή της τέχνης, ο εντοπισμός των τελευταίων σιναφιών και μαστόρων που έχουν ασχοληθεί με την τέχνη, η οποία διασώζεται κατά κύριο λόγο στη Δημοτική Κοινότητα Μεταξάδων Ν. Έβρου, χωρίς ωστόσο να μπορεί να θεωρηθεί η Κοινότητα ως «φορέας»της.

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Αικατερίνη Ριτζούλη (Αρχιτέκτων Μηχανικός- ΥΝΜΤΕ Αν. Μακ. & Θράκης), Πριγγόπουλος Θεόδωρος (Αρχιτέκτων Μηχανικός ΥΝΜΤΕ Αν. Μακεδονίας & Θράκης)
Ε-mail: ynmath@culture.gr

Σύντομη Περιγραφή: 
Ο Ν. Έβρου και ειδικότερα η περιοχή του οικισμού των Μεταξάδων είναι γνωστή για ένα ιδιαίτερο και σπάνιο είδος οικοδομικής τέχνης. Εξέχον στοιχείο της λιθοξοϊκής τέχνης των Μεταξάδων αποτελεί κυρίως η λιθοδομή και ο μοναδικός τρόπος δόμησης αυτής. Η ορθοκανονική και τέλεια πολυγωνική λάξευση του τοπικού λίθου και η τοποθέτησή του εντός κανονικών συστημάτων ξυλοδεσιών δημιούργησαν μοναδικά αισθητικά σύνολα. Παράλληλα, η έρευνα γύρω από την τέχνη αυτή οδηγεί σε μία πληθώρα συμπερασμάτων για τον ειδικό τρόπο κατασκευής (εργαλεία, τεχνογνωσία) και τη διάδοση αυτής στην ευρύτερη περιοχή μέσω συναφιών και άλλων πρακτικών.


8. Ο Χορός της Τράτας Μεγάρων

Ταυτότητα Φορέα:
– Λαογραφικό Συγκρότημα Μεγάρων, Υπεύθυνος Δημήτριος Ηλίας
– Δήμος Μεγαρέων, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Ελένη Ρήγα

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
– Δημήτριος Ηλίας, Yπεύθυνος «Λαογραφικού Συγκροτήματος Μεγάρων»
Ε-mail: lsm.megaron@gmail.com
Url/ site web: Σελίδα Facebook (Λαογραφικό Συγκρότημα Μεγάρων) :
https://www.facebook.com/pg/laografikosygkrotimamegarwn/about/?ref=page_internal
– Ελένη Ρήγα, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Δήμου Μεγαρέων
Ε-mail: dmegara@otenet.gr 
url/ site web: http://www.megara.gr

Σύντομη Περιγραφή: 
Έθιμο της πόλης των Μεγάρων Αττικής, που τελείται από γυναίκες κάθε Τρίτη του Πάσχα στη θέση «Άι Γιάννης Χορευταράς». Οι γυναίκες της πόλης, φορώντας την τοπική επίσημη ενδυμασία («κατηφένια»), συγκεντρώνονται το απόγευμα της ημέρας αυτής στον προαύλιο χώρο της μικρής εκκλησίας του Αγίου Ιωάννη Γαλιλαίου, για να τραγουδήσουν και να χορέψουν τον χαρακτηριστικό «Χορό της Τράτας» και άλλους τοπικούς χορούς των ημερών του Πάσχα.


9. Απολλωνιάτικες Καμουζέλες – Παραδοσιακό Καρναβάλι Απολλώνων Ρόδου

Ταυτότητα Φορέα:
Κοινότητα Απόλλωνα Ρόδου
Ε-mail: neoiorizontes@gmail.com
Url/ site web: www.facebook.com/p.o.a.r.neoiorizontes

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
– Κυριαζάκος Εμμανουήλ, Πρόεδρος Πολιτιστικού Ομίλου Απολλώνων Ρόδου «Νέοι Ορίζοντες»
Ε-mail: kuriazakos@yahoo.gr
– Βασίλης Πανάγος, Mέλος Δ.Σ. Πολιτιστικού Ομίλου Απολλώνων Ρόδου «Νέοι Ορίζοντες»
– Κουτσονικόλας Παναγιώτης, Mέλος Δ.Σ. Πολιτιστικού Ομίλου Απολλώνων Ρόδου «Νέοι Ορίζοντες»
Ε-mail: koutsp@gmail.com 

Σύντομη Περιγραφή: 
Οι Απολλωνιάτικες Καμουζέλλες είναι ένα λαϊκό δρώμενο που βασίζεται στην καρναβαλική σάτιρα (σύνθεση εικαστικών, θεατρικών, μουσικών και ποιητικών στοιχείων) και καυτηριάζει, με σκοπό το γέλιο και την έντονη κριτική για τα κακώς κείμενα. Η έμμετρη σάτιρα (παρωδία) με δίστιχα, σε ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο στίχο, αποτελεί μια προσπάθεια διατήρησης και μεταβίβασης του γλωσσικού ιδιώματος του τόπου.


10. Τεμπελέκια, τα παραδοσιακά κάλαντα της Νέας Βύσσας

Ταυτότητα Φορέα:
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ Κοιν. Σ. Επ.
Ε-mail: ifigeneiakoinsep@gmail.com
Url/ site web: ifigeneia2017.blogspot.gr

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Διαμαντής Μυρτσίδης (Εκπαιδευτικός Α’ βάθμιας εκπ.)
Ε-mail: diamantismyr@yahoo.gr

Σύντομη Περιγραφή:
Στη Νέα Βύσσα τα χριστουγεννιάτικα κάλαντα διαφέρουν από τα κάλαντα της υπόλοιπης χώρας. Στα «Τεμπελέκια» δεν χρησιμοποιείται ως συνοδευτικό όργανο το τρίγωνο, αλλά το ντέφι (στην τοπική διάλεκτο «Νταϊρές» ή «Τεμπελέκι»). Το έθιμο υπάρχει από τo 19o αιώνα και διατηρείται με μικρές παραλλαγές μέχρι και σήμερα.


11. Η παράδοση του Ερωτόκριτου στην Κρήτη

Ταυτότητα Φορέα:
Περιφέρεια Κρήτης, Παγκόσμιο Συμβούλιο Κρητών
Ε-mail: gram.pkr@crete.gov.gr; apodimos.pkr@crete.gov.gr         
Url/ site web: www.crete.gov.gr; www.wcc.gr

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Δρ Μαρία Χναράκη, Καθηγήτρια Αλλοδαπής Πανεπιστημίου Drexel, Φιλαδέλφεια, ΗΠΑ, Εθνομουσικολόγος, Λαογράφος & Πολιτισμικός Ανθρωπολόγος (M.A., Ph.D.)/, Εντεταλμένη Αντιπρόσωπος του Παγκοσμίου Συμβουλίου Κρητών, Περιφέρεια Κρήτης
Ε-mail: apodimos.pkr@crete.gov.gr

Σύντομη Περιγραφή:
Ο Ερωτόκριτος αποτελεί ένα από τα μείζονα έργα της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Πρόκειται για έμμετρο μυθιστόρημα, που προσεγγίζει τους 10 χιλιάδες στίχους, και γράφτηκε στο πρώτο μισό του 17ου αιώνα στη Σητεία της Κρήτης, όπως ο ποιητής του Βιτσέντζος Κορνάρος δηλώνει. Το έπος προεκτείνεται και σε τομείς στρατηγικής και θεωρίας αποφάσεων.


12. Τεχνογνωσία διαχείρισης των υδάτινων πόρων: οι Ανεμόμυλοι στο Οροπέδιο Λασιθίου Κρήτης

Ταυτότητα Φορέα:
Οι σύλλογοι που αποτελούν τους φορείς του στοιχείου είναι κατά αλφαβητική σειρά οι εξής:
Αγροτικός Συνεταιρισμός Οροπεδίου Λασιθίου, Αναπτυξιακή του Δήμου Οροπεδίου Λασιθίου (ΔΕΑΔΟΛ), Εκπολιτιστικός και Λαογραφικός Σύλλογος Οροπεδίου Λασιθίου (ΕΛΣΟΛ), Καμπάνειο Ίδρυμα, Ορειβατικός Σύλλογος Λασιθίου  (ΕΟΣ), Πολιτιστικός Σύλλογος «Νόστος», Πολιτιστικός Σύλλογος Ψυχρού Λασιθίου «Ο Ξένιος Ζευς», Πνευματική Εστία Οροπεδίου Λασιθίου, Σύλλογος Λασιθιωτών Αττικής «Ο Δικταίος», Σύλλογος Γυναικών Οροπεδίου Λασιθίου  «Ρέα», Σύλλογος Λασιθιωτών Ηρακλείου «το Οροπέδιο». 

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας: 
–  Ιωάννης Στεφανάκης, Δήμος Οροπεδίου Λασιθίου Κρήτης
Ε-mail: info@0474.syzefxis.gov.gr, istefanakis@gmail.com
–  Παρασκευή- Μυρσίνη Νάσιου, Βασιλική Παπαδοπούλου, Ευαγγελία – Ειρήνη Πελεντρίδου, Eταιρεία Πολιτισμού πeripatos
E-mail: info@peripatos.net

Σύντομη Περιγραφή:
Ο ανεμόμυλος εμφανίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα στο Οροπέδιο Λασιθίου, αρχικά ξύλινος και συνέχεια μεταλλικός. Με έναν καινοτόμο μηχανολογικό συνδυασμό και τη χρήση του ανέμου, το νερό του κάμπου βγήκε στην επιφάνεια και το πότισμα διεξαγόταν με μεγαλύτερη ταχύτητα και ευκολία. Το οροπέδιο των 5.000 περίπου Ανεμόμυλων αποτέλεσε το 1ο αιολικό πάρκο της Ελλάδος.


13. Η Τέχνη του Παραδοσιακού Κεντημένου Ψωμιού

Ταυτότητα Φορέα:
Λαογραφική Εταιρεία Βαρνάβα, Ευρωπαϊκό Μουσείο Άρτου, Διαδραστικό Αγροτικό Λαογραφικό Μουσείο Βαρνάβα, Κάτοικοι Βαρνάβα και γειτονικών δημοτικών κοινοτήτων
Ε-mail: museo@ilmb.gr      
Url: https://mouseio-psomiou.com

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Μηλέα Παππά, Πρόεδρος Λαογραφικής Εταιρείας Βαρνάβα, Ιδρύτρια Ευρωπαϊκού Μουσείου Άρτου
Ε-mail: mileapappa@yahoo.gr

Σύντομη Περιγραφή:
Πρόκειται για έθιμο που τηρείται ευλαβικά μέχρι σήμερα από τις γυναίκες του Δήμου Μαραθώνα και ευρύτερα της Βόρειας Αττικής. Η παρασκευή του κεντημένου ψωμιού συνδέεται άρρηκτα με τον κύκλο της ζωής και τον κύκλο του χρόνου. Το ζυμάρι μετατρέπει το ψωμί σε έργο τέχνης που στολίζεται με στοιχεία της φύσης και της παράδοσης.


14. Η Τέχνη Υφαντών Κιλιμιών σε Όρθιο Αργαλειό στο Γεράκι Λακωνίας

Ταυτότητα Φορέα:
Γεράκι Λακωνίας (Δήμος Ευρώτα)
Υφάντρες Γερακίου. Εκπρόσωπος των υφαντριών: Χρυσούλα Σταματοπούλου, μέλος του τέως Οικοτεχνικού – Χειροτεχνικού Συνεταιρισμού υφαντικής με την επωνυμία «Εργάνη». 
E-mail: ifantrageraki@gmail.com
Url: http://ifantagerakiou.blogspot.gr

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
– Χρήστου- Μιχαλούτσου Νικολέτα,  Πρόεδρος Δ.Σ. Κοινωφελούς Δημοτικής Επιχείρησης Δήμου Ευρώτα «Ευρώτειος Πολιτεία» 
E-mail: kdeskalas@gmail.com 
Website: http://www.evrotas.gov.gr /el
– Νικόλαος Γιάννες, Συντηρητής Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης Α.Τ.Ε.Ι Αθηνών, φοιτητής στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων, της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών. Μόνιμος υπάλληλος του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Λακωνίας.
Ε-mail: nikgiannes@yahoo.gr 
Website: http://ifenokilimi.blogspot.gr/

Σύντομη Περιγραφή:
Τα υφαντά Γερακίου κατασκευάζονται με τη μέθοδο της ταπισερί με σχισμή (slit tapestry) σε όρθιο ξύλινο αργαλειό. Το στημόνι είναι βαμβακερό και το υφάδι από πρόβειο βαμμένο μαλλί. Τα υφαντά έχουν πολύχρωμα σχέδια με φυτικό ή γεωμετρικό διάκοσμο, είναι κυρίως κιλίμια (kilim) σε ποικίλες διαστάσεις και είναι μονοκόμματα.


15. Παραδοσιακή Ξυλογλυπτική της Σκύρου

Ταυτότητα Φορέα:
– Δήμος Σκύρου
– Μουσείο Νεότερου Eλληνικού Πολιτισμού
 E-mail: mnep@culture.gr
Url: www.melt.gr

Σύνταξη Δελτίου & Σύνταξη Δελτίου:
– Ελένη Μελίδη, Διευθύντρια Μουσείου Νεότερου Πολιτισμού
E-mail: mnep@culture.gr, Τηλ. 2103245957  
– Νίκη Δάφνη, Λαογράφος Μουσείου Νεότερου Πολιτισμού
E-mail: mnep@culture.gr, Τηλ. 2103245957  

Σύντομη Περιγραφή: 
Η ξυλογλυπτική έχει μακρά παράδοση στη Σκύρο και γνώρισε ιδιαίτερη άνθιση στο νησί κατά τα νεότερα χρόνια (20ός αι). Ασκείται σε επαγγελματική βάση σε ειδικά εργαστήρια. Ο πλούτος και η ποικιλία σε σχέδια και φόρμες, η ιδιαίτερη τεχνική κατασκευής, καθώς και η αισθητική των διακοσμητικών μοτίβων επιτρέπουν στη σκυριανή ξυλογλυπτική να διεκδικεί καλλιτεχνική αυτοτέλεια στο χώρο της ελληνικής λαϊκής τέχνης.

16. Πλεκτό με τη βελόνα

Ταυτότητα Φορέα:
Πολιτιστικός Συλλογός Μακρηνών-Λιβισιανών, Ν. Μάκρη Αττικής
E-mail: damianoude@ gmail.com
Url: Makri-Livissi.gr

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Δέσποινα Δαμιανού, Φιλόλογος- Λαογράφος
Ε-mail: damianoude@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή: 
Τεχνική καλλιτεχνικού εργόχειρου. Γίνεται με βελόνα του ραψίματος και νήμα μεταξωτό με κυμαινόμενο πάχος. Η βασική βελονιά είναι ο κόμπος σε συνδυασμό με θηλιές ή και κέντημα ανάλογα με το σχέδιο. Χρησιμοποιούνται διάφορα μοτίβα με συμβατικά ονόματα αναγνωρίσιμα μεταξύ των χειροτεχνητριών όπως ποδαράκι, σταυρός κ.ά. Ο συνδυασμός των μοτίβων έχει ως αποτέλεσμα μικρά εργόχειρα που στολίζουν μικρές επιφάνειες (βοηθητικά τραπεζάκια κ.λ.π.) τύπου σεμέν αλλά και μεγαλύτερες όπως π.χ. τραπεζομάντιλα με τη χρήση προσθετικών και υφάσματος λινού συνήθως ή μεταξωτού. Επίσης τα κεντητικά- πλεκτικά αυτά μοτίβα γίνονται και δαντέλες, που προστίθενται σε διάφορα ενδύματα, ασπρόρουχα κ.ά.


17. Η αγροδιατροφική παράδοση του χαρουπιού στην Κρήτη

Ταυτότητα Φορέα:
– Πολιτιστικός Σύλλογος Πινών «ο Mύλος» 

– Ομάδα Παραγωγών Χαρουπιού Κρήτης,
http://www.epimenides.gr/el/%CE%B7-%CF%80%CF%81%CF%8E%CF%84%CE%B7-%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%AC%CE%BD%CF%84%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CF%8E%CE%BD-%CF%87%CE%B1%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%80%CE%B9%CE%BF/
– Γιάννης Κασαπάκης, Γεωπόνος,  http://allaboutcarob.com/
– Κωστής Σφακιανάκης, Γεωπόνος, Ρέθυμνο
– Πολιτιστική Εταιρεία Πανόρμου: «Επιμενίδης», http://www.epimenides.gr/

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Κορίννα Μηλιαράκη, Πρόεδρος Πολιτιστικής Εταιρείας Πανόρμου «Επιμενίδης»
Ε-mail: korinamiliaraki@yahoo.gr  

Σύντομη Περιγραφή: Υγιεινή υπερτροφή, πλούσια σε ασβέστιο. Έσωσε ολόκληρα χωριά στην Κρήτη από το λιμό της Γερμανικής κατοχής.
Προιόντα : χαρουπόμελο, χαρουπάλευρο, χαρουμπία, υποκατάστατο σοκολάτας.κ.α. Φωτογραφικά και κινηματογραφικά φίλμς.
Ο σπόρος του έδωσε το σταθερό μέτρο βάρος χρυσού, γνωστό ως «καράτι». Επί αιώνες δίνει λύσεις σε προβλήματα διατροφής, απασχόλησης και συνοχής.

18. Καρσάνικο κέντημα

Ταυτότητα Φορέα:
Οι γυναίκες κεντήστρες στην Καρυά και σπανιότερα σε όλη τη Λευκάδα που συνεχίζουν την παράδοση κεντώντας με αυτή την τεχνική.

Σύνταξη Δελτίου & Στοιχεία Επικοινωνίας:
Μαυρέττα Αρβανίτη, Επαγγελματίας κεντήστρα καρσάνικης βελονιάς
E-mail: arvanitimav@gmail.com

Σύντομη Περιγραφή:
Σπάνιο είδος κεντητικής τέχνης που αναπτύχθηκε στην Καρυά Λευκάδας. Κεντήθηκε αρχικά σε αργαλειό με βελόνα ραψίματος και χειροποίητη λιναρίσια κλωστή. Σήμερα γίνεται σε σύγχρονα υφάσματα με ζωικό μετάξι. Το καρσάνικο κέντημα διακρίνεται για τη λεπτομέρεια, τη φινέτσα και την απόλυτη μαθηματική ακρίβεια. Οι συνθέσεις είναι εμπνεύσεις των γυναικών και απεικονίζουν σκηνές και αντικείμενα από την πλούσια φύση του χωριού (μαργαρίτες, κυπαρισσάκι, λύρα, φιοράκια κ.α.).