Με ιδιαίτερη επιτυχία ολοκληρώθηκε την Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2024 το υβριδικό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς με θέμα «Διδάσκοντας και μαθαίνοντας με τη ζωντανή κληρονομιά», που διοργανώθηκε από τη Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς σε συνεργασία με το Περιφερειακό Κέντρο για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, το οποίο τελεί υπό την αιγίδα της UNESCO (Regional Centre for the Safeguarding of Intangible Cultural Heritage in South-Eastern Europe under the auspices of UNESCO).
Το σεμινάριο, το οποίο παρακολούθησαν 31 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από όλη τη χώρα, περιλάμβανε τρεις απογευματινές διαδικτυακές συνεδρίες (19-21/11) καθώς και διήμερο διά ζώσης εργαστήριο στο Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού (23-24/11). Σκοπός του ήταν η γνωριμία και εξοικείωση των εκπαιδευτικών με την καινοτόμο προσέγγιση της διδασκαλίας με και για την άυλη πολιτιστική κληρονομιά στην τυπική εκπαίδευση, όπως εφαρμόστηκε στο κοινό πιλοτικό πρόγραμμα UNESCO-Ευρωπαϊκής Ένωσης και παρουσιάζεται στην έκδοση “Teaching and learning with living heritage, A Resource Kit for Teachers”. Την επιμόρφωση ανέλαβε ομάδα Ελληνίδων εμπειρογνωμόνων εκπαιδευτριών συνεργαζόμενων με τον Τομέα Ζωντανής Κληρονομιάς της UNESCO.
Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με την έννοια της ζωντανής κληρονομιάς και με τη διεθνή Σύμβαση για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς (UNESCO, 2003). Παράλληλα, ανέπτυξαν τις δεξιότητές τους σχετικά με την ενσωμάτωση της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς στην εκπαίδευση μέσω της αξιοποίησης της καινοτόμου μεθόδου των 6 βημάτων που προτείνεται από την UNESCO για την ενσωμάτωση της ζωντανής κληρονομιάς στη διδακτική πρακτική. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ανάδειξη της σημασίας της καινοτόμου αυτής πρότασης, όσον αφορά τη διαθεματικότητα, τον ολιστικό εκπαιδευτικό σχεδιασμό, την ολιστική σχολική προσέγγιση και τις συνδέσεις τόσο με το Στόχο 4 /4.7 (ιδιότητα του παγκόσμιου πολίτη, αναγνώριση της πολιτιστικής ποικιλομορφίας και της συμβολής του πολιτισμού στη βιώσιμη ανάπτυξη, πλαισιωμένη μάθηση), όσο και με τις οριζόντιες προτεραιότητες των νέων προγραμμάτων σπουδών.
Στο διήμερο βιωματικό εργαστήριο που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού, οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν σε επιλεγμένες εκθεσιακές ενότητες και να τις αξιοποιήσουν ως έμπνευση για τη δημιουργία διδακτικών σεναρίων με βάση τη μέθοδο των έξι βημάτων. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου παρουσιάστηκε για πρώτη φορά η ελληνική ψηφιακή έκδοση «Διδάσκοντας και μαθαίνοντας με τη ζωντανή κληρονομιά», που περιλαμβάνει τη μετάφραση του Οδηγού για εκπαιδευτικούς της UNESCO, εμπλουτισμένη με εννέα παραδείγματα ελληνικών σχολείων τα οποία αξιοποίησαν την προτεινόμενη μέθοδο κατά τη διάρκεια της πιλοτικής εφαρμογής της στην Ελλάδα το σχολικό έτος 2023-2024.
Ευχαριστούμε θερμά το Περιφερειακό Κέντρο για τη Διαφύλαξη της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς στη Νοτιοανατολική Ευρώπη για την υποστήριξη της διοργάνωσης, καθώς και το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού για τη συνεργασία του και τη φιλοξενία του βιωματικού εργαστηρίου. Κυρίως όμως ευχαριστούμε από καρδιάς τους/τις εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν με τόσο ενθουσιασμό στο επιμορφωτικό σεμινάριο και μοιράστηκαν μαζί μας εμπειρίες και προβληματισμούς για τη διδασκαλία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς στην εκπαίδευση.